.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیرکل دامپزشکی مازندران به ایسنا خبرداد:
تب برفکی از طریق شیر و گوشت منتقل نمی‌شود
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و انسانها با مصرف شیر و یا گوشت حیوان آلوده مبتلا نمی‌شوند.

به گزارش شمال نیوز، سید حسین رضوانی در گفت وگو با ایسناگفت: تب برفكی یك عفونت ویروسی بسیار مسری است كه در همه دام های زوج سم از جمله گاو،گاومیش،خوك،گوسفند و بز مشاهده می‌شود.

وی افزود: عامل این بیماری یك آفت و ویروس است كه به خانواده ویروس‌های كوچك تعلق داشته و دارای 7 سر و تیپ است.
رضوانی تصریح کرد: سر و تیپ A دارای بیش از 70 سویه بوده و سر و تیپ O دارای بیش از 30 سویه است.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: این بیماری با بروز تب و ایجاد وزیكول یا تاول در دهان، سم، پستان و پوزه مشخص می‌شود و در نهایت این تاول تركیده و در دهان، سم و پستان ایجاد زخم می‌كنند.
وی ادامه داد: این بیماری در دام‌های جوان به ویژه بره‌ها باعث افزایش مرگ و میر شده اما در دام‌های بالغ به ندرت كشنده است و در مجموع باعث كاهش شدید تولید شیر و گوشت در آنها می‌شود و ضرر اقتصادی فراوانی بر صنعت دامداری و دامپروری كشورها دارد و هنگام شیوع تعداد زیادی از
دام‌ها را مبتلا می‌سازد.
رضوانی اسامی دیگر این بیماری را طبقه، تب آفتوس، دهان جوشه، دهان زخمه، دباغ، شلی و سم درد دهان درد نام برد .
وی افزود: راه‌های پیشگیری و كنترل این بیماری ویروسی را واكسیناسیون، جلوگیری از تردد غیر مجاز دام زنده بدون گواهی حمل سلامت دام، رعایت بهداشت عمومی در دامداری‌ها، قرنطینه و رعایت اصول قرنطینه در حمل و نقل است.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: در حال حاضر در صورت عدم توقف كامل جابجایی دام هر نوع واكسن با كیفیت بسیار بالا نیز نمی‌تواند جلوی انتقال را بگیرد و بیماری را كنترل كند از این رو تاکید داریم دامداران برای واکسیناسیون به ادارات دامپزشکی شهرستانها مراجعه نکنند و دامپزشکی نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود با برنامه ریزی نسبت به پوشش واکسیناسیون دامهای استان اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: راه های انتقال این بیماری عدم رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی، انتقال از طریق هوا، ورود دام جدید آلوده، ورود و خروج افراد به دامداری، ورود وسایل نقلیه آلوده، ورود آب و علوفه آلوده، گردو خاك و قاچاق دام است.
این مسئول از همه دامداران مازندرانی خواست تا ضمن همکاری لازم
با ماموران دامپزشکی برای واکسیناسیون، مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت و توصیه های دامپزشکی را جدی بگیرند.
رضوانی میزان واكسیناسیون در طول سال گذشته را حدود 600 هزار راس گوسفندی و بزی و 250 هزار راس گاوی اعلام و عنوان کرد: در طول سال دامپزشکی استان مازندران بطور همزمان با دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور به طور همزمان در کشور اقدام به واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان بر علیه بیماری ویروسی تب برفکی می‌کند.
وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و انسانها با مصرف شیر و یا گوشت حیوان آلوده مبتلا نمی‌شوند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.044 seconds.